Content marketing: Alles voor de klant!

Content marketing én de klant centraal, maar hoe dan?

 

Content marketing en de klant centraal, maar hoe dan?
Anno 2017 willen particulieren klanten het liefst tot op hun wenken bediend worden. Voor zo min mogelijk. Daarbij ontvangen we het liefste ook nog cadeautjes. Er zijn dan ook verschillende manieren om dit te realiseren en willen in dit artikel duidelijk uitleggen hoe je een klant terug kan laten komen in de toekomst, het beslis en aankoop proces kunt optimaliseren én voor webshops: de rol van content marketing.

‘Klant is koning’

 

Hoe zetten we de klant centraal?

In de hedendaagse online marketing wereld is user experience en usability van groot belang. Deze technieken zorgen ervoor dat de bezoekers van uw website beter en sneller geholpen wordt. Hij of zij kan zijn weg makkelijker vinden en hierdoor zal de inhoud van uw website gepasseerd worden op de voorkeuren van de gebruiker. Wanneer we dit willen toepassen zullen we hier cookies voor moeten ontwikkelen. Een relatief actueel onderwerp wat de komende tijd goed onderhanden genomen gaat worden.
Content marketing: Behandel klanten als koning, zij zijn de drijfveer van uw bedrijf!

”We zijn opzoek op wehkamp.nl naar een koelkast. Ben je beland op de catagorie pagina krijg je suggesties van koelkasten die wellicht iets voor jou zijn. Uiteindelijk heb je een koelkast bij Wehkamp gekocht.. Waarom niet bij Coolblue? ”

We kunnen ons allemaal wel verplaatsen in een vergelijkbare situatie, toch? Een geautomatiseerd systeem herkend jou interesses aan de hand van vorige bezoeken of producten die je al hebt bekeken. De website probeert je dus zo goed mogelijk te adviseren en te begeleiden naar de aankoop. Heb je een week eerder op dezelfde website gezocht naar bijvoorbeeld een nieuwe laptop, zal de website je er op verschillende manieren aan herinneren dat je ook nog opzoek was naar een laptop en dat je die ook bij Wehkamp meteen zou kunnen kopen.

Wanneer keren klanten terug?

Klanten terug laten keren naar uw (web)winkel?FEIT: Nederlanders houden van gratis! Een gratis cadeautje bij de bestelling van uw klant zal er voor zorgen dat dezelfde klant in de toekomst wellicht opnieuw zal bestellen. Mensen vinden het leuk om een verrassing te krijgen en dat we hier ook iets aan hebben. Een kleine attentie geselecteerd op de bestelling zal zorgen voor een glimlach op het gezicht van uw klant.

Ook zijn er door de jaren heen diverse spaarsystemen ontwikkeld. Bij de lokale slager krijg je een stempel, bij de Albert Heijn sparen we voor pannen en bij de subway sparen we zegels. Dit kennen we allemaal al jaren. Ook zijn er platformen en moderne systemen als Piggy.
Één spaarkaart voor alle aangesloten winkels in heel Nederland. Winkeliers kunnen hier gebruik van maken om klanten punten te laten sparen die vervolgens kunnen worden uitgegeven bij een volgende aankoop in ruil voor korting of een geselecteerd artikel. Elke aankoop die zij doen zal opnieuw motiveren om toch de 100 of 1000 punten te behalen zodat ze het ‘ultieme geschenk’ kunnen ontvangen. Klanten krijgen een spaarkaart van de winkeliers in ruil voor een email adres en naam. Deze data kan vervolgens gebruikt worden voor (email) marketing doeleinden. Ook zijn zij bezig met het ontwikkelen van een zelfde systeem dat ook gekoppeld kan worden aan diverse webwinkel software.

Procesoptimalisatie

ProcesoptimalisatieUw (web)winkel is opgebouwd en inmiddels geopend. Na verloop van tijd is het belangrijk om buiten of tijdens het werk bepaalde processen te vergemakkelijken in het voordeel van uw klanten. Een simpel voorbeeld zou kunnen zijn het openzetten van uw deur wanneer u geopend bent of mensen op uw webshop meteen doorsturen naar het winkelwagentje wanneer zij een product geselecteerd hebben.

Tijdens het verbeteren van uw bedrijfsvoering is het van belang om het voor uw klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken en dat zij efficiënter, makkelijker, voordeliger en exclusiever geholpen kunnen worden. Er zijn simpele processen die makkelijk op te lossen zijn, maar ook erg complexe oplossingen zoals het automatiseren van het magazijn van uw webshop. Tijdens dit specifiek proces krijgt u ook te maken met automatisering- en innovatietechnieken wat vaak gepaard gaat met een hoog budget.

Gevonden worden

Maar natuurlijk heeft het hele verhaal geen enkele zin als u niet gevonden word. Val op tussen de massa en zorg ervoor dat uw bedrijf zich duidelijk onderscheidt dan dat van de concurrent. Wees Unique en beter dan de beste. Wanneer u een fysieke winkel heeft kunt u de gevel aankleden, wrappen of een actie op een straatbord neer zetten.

Met de verkoop in een webwinkel is het allemaal iets moeilijker omdat de concurrentie enorm is. Er is altijd wel iemand die het zelfde product aanbied als u, vertel daarom waarom de klant bij u moet bestellen en breng de meerwaarde van uw bedrijf duidelijk naar voor. We spreken dan over SEO, zoekmachine optimalisatie. Herhaling speelt een grote rol hierin omdat herhaling de potentiële bezoeker of klant telkens de bevestiging geeft dat het waar is wat er staat.

Verkoop en content marketing

Verkoop optimaliseren met content marketing voor klanten!
Content marketing in het bijzonder is een fenomeen dat al relatief verjaard is en dat het in deze tijd van zelf sprekend is. Toch hebben veel ondernemers hier nooit van gehoord en hebben ze daadwerkelijk hulp of tips nodig bij het toepassen hiervan. Een aantal concrete tips die u meteen kunt toepassen in uw winkel of op uw webshop!

(Product) Beschrijving

Tijdens het verkopen op internet zul je ongetwijfeld merken dat een product beschrijving op relatief veel webwinkels concreet en in duidelijke taal is omschreven. Wij adviseren dan ook om een beschrijving te gebruiken van minimaal 300 woorden. Let er goed op dat de beschreven tekst uniek is en specifiek voor 1 product beschreven is. Goede productfoto’s zijn dan ook een must. In de stenenwinkel zul je advertentie materiaal vinden waarop het product word uitgelicht, plus wordt deze gepresenteerd met een specifieke setting. Voor een mooi voorbeeld klik je hier.

Meta

De metadata van de productpagina en de afbeelding dienen overeen te komen met de inhoud. Als trefwoord kun je bijvoorbeeld het merk of de productnaam gebruiken. Vanuit de leverancier worden er vaak branding campagnes gevoerd waarmee het product bekend gemaakt word onder de consument. Wanneer zij het snelst bij u uitkomen, zal de consument sneller de beslissing voor een aankoop maken.
Voorbeeldje:

Content marketing meta data

 

Doelgroep

Elk product is ontwikkeld voor een bepaalde doelgroep. Zorg er daarom ook voor dat de content die gecreeerd word aangepast wordt op de doelgroep. Dit kan zijn de leeftijd, affiniteit met het product of merk, aankopen uit het verleden of interesses. Een doelgroep omschrijft heel concreet wie de personen zijn die gebruik maken van jou dienstverlening, winkel of webshop. Wanneer je content gericht is op jou doelgroep zal het kanaal uiteindelijk meer verkeer en interesse wekken bij relevante personen.

Recente berichten
Reacties
    pingbacks / trackbacks
    • […] We zien met de dag de webshops van vandaag steeds meer veranderen en innoveren. Deze worden dus simpeler, sneller en gebruiksvriendelijker. In het kader van ‘Less is more’ is het een goed teken dat men zijn mobiele conversies wilt verhogen. Echter is de valkuil hiervan dat we uiteindelijk de originaliteit en de huisstijl van ons bedrijf gaan vergeten, en hiermee ook alle webshops dus op elkaar gaan lijken. Het verschil zal op grote schermen in diverse elementen kunnen gaan zitten. Wat betreft de mobiele apparaten zullen we dit toch met content gaan invullen. Hoe je dit het beste doet lees je hier. […]

    Laat hier je reactie achter