Less is more

minder is meer

 

Less is more. Minder is meer, strak tijdloos design, high quality design en duidelijkheid!
We zijn allemaal bekend met het feit dat we een teveel aan informatie krijgen. Op het internet of zelfs in de supermarkt. ”Less is more” horen we vaak terug als het om product of grafische ontwerpen gaat. Toch is het niet onbelangrijk om dit óók in je webshop of op je website toe te passen. We hebben uiteindelijk een gezamenlijk doel en dat is de website bezoeker beter te helpen en de informatie te bieden waarna hij gezocht heeft. Alle andere informatie word niet gelezen en is dus overbodig.

Webshops

Wanneer we een webshop bezoeken worden we overladen met acties, banners en informatie. Als webshop eigenaar zul je vast weten dat elke drempel die je maakt op je webshop ook een drempel is voor je potentiële klant. Het is daarom belangrijk om een goede afweging te maken met de informatie die je plaatst. Denk aan een product omschrijving met een verkopende tekst. De verkopende tekst is leuk, maar wordt deze gelezen? Of heeft de bezoeker hier iets aan? Staat er geen informatie die ook bij de productspecificaties vermeld kan worden? Allemaal puntjes waarop een klant die je webwinkel bezoekt let.

less is more Pagina SamsungWasmachine Coolblue, less is morePagina Coolblue

Om een voorbeeld te nemen hebben wij precies dezelfde wasmachine van Samsung opgezocht in twee verschillende webwinkels. De verschillen zijn enorm. Een feit is dat het een product van Samsung is en deze hebben dan ook een uitgebreide landingspagina gebouwd voor dit specifieke product. Zo zien we dat Coolblue alle voordelen noemt maar tegelijkertijd ook heel veel uitwegen bied. De product pagina van Samsung daarin tegen is gericht op de website en om de bezoeker een zo goed mogelijke ervaring bij het product te geven.

Focus op functionaliteit

Een nieuwsbrief pop-up, een poll of een pop-up met een actie zijn deze van essentieel belang voor je website? Wanneer je (tijdelijk) data wilt verzamelen zoals email adressen zou je een pop-up met een downloadbaar bestand kunnen instellen en dat deze beschikbaar word ná het invullen van een email adres. Ook de rankings in Google worden beoordeeld naar functionaliteiten. Wanneer overbodige items op je website de overhand gaan nemen word je website op negatieve wijze beoordeeld door Google.

Voor producten met een laag aankoop bedrag heeft een website bezoeker vaak minder tijd en informatie nodig om de aankoop daadwerkelijk te doen. Wanneer je bijvoorbeeld praat over meubels van een designer of de nieuwste MacBook Pro is het aankoop proces moeilijker en wilt de klant overtuigd worden. Hiermee bedoelen we dus dat een functionaliteit niet altijd meteen geschrapt hoeft te worden, maar ook essentiele onderdelen gemist kunnen worden. Iemand die nieuwe sokken koopt bij Zalando heeft daar geen uitgebreide beschrijving bij nodig. Wanneer wij een nieuwe iMac nodig hebben, lezen we graag de specificaties van het product!

De kunst, en het gevaar van weglaten

We zien met de dag de webshops van vandaag steeds meer veranderen en innoveren. Deze worden dus simpeler, sneller en gebruiksvriendelijker. In het kader van ‘Less is more’ is het een goed teken dat men zijn mobiele conversies wilt verhogen. Echter is de valkuil hiervan dat we uiteindelijk de originaliteit en de huisstijl van ons bedrijf gaan vergeten, en hiermee ook alle webshops dus op elkaar gaan lijken. Het verschil zal op grote schermen in diverse elementen kunnen gaan zitten. Wat betreft de mobiele apparaten zullen we dit toch met content gaan invullen. Hoe je dit het beste doet lees je hier.

Minder zooi, meer conversies

Meer relevante informatie, en minder irrelevante informatie. Deze zullen alle aandacht op jouw product of item leggen en hierdoor ook interessant zijn voor alle doelgroepen die de website bezoeken. Een website met weinig afleiding en bounce mogelijkheden zal een klant beter begeleiden door het bestelproces. Hogere conversies dus.

Ruimte om te ademen

Door de rust te bewaren is een klant liever op jou website dan op die van een concurrent. Bij jou zal hij dan een betere ervaring hebben en zal je een bepaald beeld dat past bij jou huisstijl. Om een voorbeeld te geven vind je van ons overal de paarse ‘U’ terug. Dit gaat vaak gecombineerd met de zelfde kleur grijs die wij in het logo hebben en op de derde plek wit.

We hopen hiermee een aantal zaken te hebben verhelderd en hoe u hiermee kunt omgaan in uw business. Mochten er vragen zijn horen we dat natuurlijk graag!

Recente berichten

Laat hier je reactie achter