Daar is die dan:

Google Penguin 4.0!

Google Penguin 4.0 is een feit! Dit heeft Google op 23 september 2016 bevestigd. (Bron: Google)

De belangrijkste update die is doorgevoerd in Penguin 4.0 is dat het algoritme nu realtime werkt. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid dat Google dynamischer naar websites kan kijken. Websites die zich schuldig maken aan spam, krijgen nu sneller een sanctie opgelegd. Daartegenover staat weet dat websites die hun verleden recht zetten het sneller voor elkaar krijgen terug te keren in de zoekresultaten.

 

Wat is penguin?

We reizen terug in de tijd naar 2012

Om te kunnen begrijpen waarom Google in 2012 gestart is met het algoritme ‘Penguin’ moeten we de geschiedenis in duiken. De belangrijkste factor waarop Google in het verleden de positie van een website in de zoekmachine bepaalde was op het aantal links dat naar de betreffende websites verwees. Dit simpelweg met de gedachte: Als er veel websites naar één bepaalde website linken moet en zou deze wel belangrijk zijn. Vanuit het SEO oogpunt was het dus zoveel mogelijk links verzamelen die verwijzen naar je website. Veel website eigenaren deden hier oprecht hun best voor maar tegelijkertijd ontstond er een hele ruil en verkoop handel om je links op andere websites te krijgen. Ook blogs waarop open reacties geplaatst konden worden werden vol gespamd met links en inhoud die totaal niks te maken had met het blog zelf. Vaak waren het sites die geen content maar alleen maar advertenties hadden.

 

High Quality Internet

In 2012 stak Google hier een stokje voor. De spam links werden voortaan gezien als ‘black hat’ SEO. Google realiseerde zich dat een kwalitatief en hoogwaardig internet niet was gebaat bij spam. En hieruit is Penguin geboren. Penguin is een algoritme dat er voor zorgde dat websites die draaide op dit soort spam links een enorme duik maakten in de zoekresultaten. Inmiddels is Penguin sinds 2012 al verder ontwikkeld, waarvan 4.0 de meest recente is.

Google wilt met ‘High Quality Internet’ simpel weg bereiken dat haar bezoekers vinden waarnaar ze opzoek zijn. Irrelevante informatie of backlinks naar een website doen de ‘waarde’ van de website kelderen omdat deze voor de persoon die de zoekopdracht uitvoert wellicht niet zijn vraag beantwoord.

 

Wereldwijd uitgerold

Op 23 september 2016 is Google begonnen met het wereldwijd uitrollen van Penguin 4.0. De update gaat naar verwachting een aantal weken in beslag nemen en is van toepassing op alle landen waarmee Google werkt.

 

Nieuwtjes Penguin 4.0

Nieuwste ontwikkelingen binnen Penguin 4.0

Zoals eerder geschreven kunnen we concluderen dat Penguin 4.0 real time is. Dit betekend dat iedere keer wanneer Google een website doorleest (crawlen) er word gecontroleerd op spam links. Wanneer jou website meerdere spamlinks bevat zul je hier eerder hinder van ondervinden. Ook is het nu mogelijk om voor Google om bepaalde onderdelen van een website een sanctie op te leggen. Dit inplaats van de gehele website. De beschikbare data worden 24/7, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar geüpdatet en aangepast. Voor de ‘black hats’ die hun website(s) verbeterd hebben maakt dit het nu mogelijk om weer sneller te stijgen in de zoekresultaten.
Tot op de dag van vandaag, moesten websites voor Penguin 4.0 die aantoonbaar hun best gedaan hadden om aan de nieuwe regels te voldoen wachten totdat de data van Penguin ververst was.

 

Partitie van de Core

Penguin 4.0 is tot op het heden niet langer meer een filter die Google toepast op haar algoritmes. Penguin 4.0 maakt nu deel uit van de core van ’s werelds meest gebruikte zoekmachine. Dit betekend dat samen met de ruim 200 andere verschillende algoritmes, Penguin 4.0 hier nu één van is! Wanneer Penguin volledig geïntegreerd is zal Google nóg dynamischer worden. Op deze manier hopen zij natuurlijk de omvang van ‘black hat’ praktijken te verminderen. En natuurlijk de ‘white hat’ websites die op een juiste en eerlijke manier werken aan o.a. link building zullen rijkelijk worden beloond.

 

En nu?

De verwachtingen zijn dat de veranderingen zullen meevallen. Heeft u een website of bent u van plan om er een te (laten) maken? Let u er dan op dat de website de webmaster richtlijnen van Google volgt. Of zoals Google heel duidelijk stelt:

“Maak een website voor uw gebruikers, niet voor de zoekmachine”

Kwaliteit, unieke inhoud en user experience zullen hoog in uw vaandel moeten staan. Wanneer u op een gezonde manier de juiste SEO technieken toepast, zult u snel merken dat Google onze beste vriend is. Uit onderzoek is gebleken dat veel website eigenaren en ondernemers het vrij lastig vinden om de website up-to-date te houden en de juiste technieken en strategieën toe te passen om leads te genereren via de website.

 

Daarom kan het lonend en vooral tijdrovend zijn om een derde in te schakelen die gespecialiseerd is in: website ontwikkeling, online marketing en of het uitzetten en uitvoeren van een SEO strategie.

 

Recente berichten

Laat hier je reactie achter